ДРУГИЙ ПУНКТ.
З точки зору подяки за дари Всевишнього одна мудрість із багатьох сокровенних смислів посту в благословенний Рамадан така:
Як було сказано в «Першому Слові», страви, принесені торговцем із кухні одного правителя, вимагають певної плати. І, даючи маленьку плату торговцю, уявити собі нікчемними ті дуже цінні блага – така ж крайня дурість, як і не визнавати того, хто їх дарував. Точно так само Всевишній розсіяв на поверхні землі незліченні види благ й оплатою за ті блага бажає у відповідь вдячності. А зовнішні причини й володарі тих благ знаходяться в образі торговців. Ми даємо якусь плату тим торговцям, висловлюємо їм свою вдячність і навіть виявляємо їм занадто багато поваги та вдячності, яких вони не гідні. Тим часом як Істинно Даруючий Аллах за посередництвом тих благ у нескінченному ступені гідний подяки, аніж ті причини.
Таким чином, висловлювати Йому вдячність можна тільки з усвідомленням того,
що ці блага безпосередньо йдуть від Нього, а також з усвідомленням цінності тих благ і відчуттям своєї потреби в них.
Таким чином, піст у Благословенний Рамадан є ключем до істинної і щирої, великої і загальної вдячності. Адже в інший час більшість людей, що не знаходяться під примусом посту, не зазнавши істинного голоду, не розуміє цінності багатьох благ. Ситими людьми, до того ж якщо вони й багаті, не пізнається ступінь блага, що таїться в черствому шматочку хліба. Тим часом під час розговіння навіть той черствий хліб, на погляд віруючої людини, є дуже цінним Божим даром, про що свідчать її органи смаку. Усякий, від правителя й до найбіднішого, пізнаючи цінності тих благ у Благословенний Рамадан, досягне якоїсь духовної подяки.
І з точки зору заборони прийому денної їжі, сказавши: «Ці блага не моя власність. Я не вільний приймати їх у їжу, а, значить, вони є власністю і даром Іншого. Я чекаю Його веління», – пізнає в щасті справжнє благо. Тим самим висловить духовну подяку. Таким чином, піст такого виду з різних точок зору стає ключем до подяки, яка і є істинним обов’язком людини.